Veelgestelde vragen

Hieronder ziet u de meest gestelde vragen. Wanneer u een vraag heeft die hier niet bij staat, kunt u contact met ons opnemen of gebruik maken van de zoekmachine.

Bereikbaarheid tijdens kantoortijden
Van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 tot 17.00 uur kunt u bellen naar het algemene telefoonnummer van SPiNN: 085 - 273 2 373.

Praat ik direct met een maatschappelijk werker?
Dit verschilt per locatie. In sommige gemeenten praat u eerst met iemand van de receptie. In andere gemeenten heeft u direct een gesprek met een maatschappelijk werker. In het eerste gesprek, op het spreekuur, wordt besproken wat er aan de hand is. U bepaalt samen met de maatschappelijk werker wat het vervolg zal zijn.

Is er een wachtlijst of krijg ik direct hulp?
Een aantal teams heeft een wachtlijst. Wij vinden dit heel vervelend en doen er alles aan om deze te beperken of te voorkomen. Afhankelijk van uw hulpvraag kan het zijn dat u op de wachtlijst terecht komt.

Kan ik zelf een hulpverlener kiezen?
U kunt zelf geen hulpverlener kiezen, maar u kunt uw voorkeur doorgeven. Wel mag u kiezen of u door een man of een vrouw geholpen wilt worden.

Kan ik ook buiten de spreekuren komen?
Wanneer u niet naar het spreekuur kunt komen, bijvoorbeeld door werk of privé-afspraken, dan kunt u tijdens het spreekuur bellen voor een afspraak. De spreekuren en contactgegevens van onze locaties vindt u in het onderdeel 'Locaties'.

Heb ik een verwijsbrief van de huisarts nodig?
Nee, een verwijsbrief is niet nodig.

Wat kost het als ik hulp aanvraag?
De hulpverlening is gratis en alle gesprekken zijn vertrouwelijk.

Is het druk op het spreekuur? Moet ik wachten?
Over het algemeen is het niet druk tijdens het spreekuur. Als het wel druk is, doen we er alles aan om een lange wachttijd te voorkomen.

Ik ben op zoek naar vrijwilligerswerk. Waar kan ik terecht?
U kunt terecht bij de vrijwillilligerscentrale in Leek.